Nie je to tak dávno, čo sa mnohí používatelia osočovali na výrobcov za používanie vstavaných batérií v smartfónoch. Ešte donedávna stačilo, aby sme odobrali zadný kryt a v prípade potreby vymenili batériu za novú. Dnes už takmer žiaden výrobca neprodukuje smartfóny s inou než vstavanou batériou, a tak keď ju potrebujeme vymeniť kvôli opotrebeniu, musíme navštíviť servis. Je ale veľmi dôležité, do akého servisu pôjdete, pretože to môže byť rozhodujúce pre ďalšiu funkčnosť zariadenia.
Šetrenie sa nemusí vyplatiť
Určite mnohí z vás poznajú rôzne autorizované a neautorizované servisy, ktoré ponúkajú zdanlivo rovnaké služby. Prinesiete váš telefón, v servise vám vymenia batériu a vy máte zas zariadenie ako nové. Bežný používateľ často nemá ani poňatia o tom, čo sa s jeho zariadením počas opravy dialo a ako sa k nemu v servise správali. Aj preto je ťažké vidieť iné ako cenové rozdiely, ktoré sú niekedy veľmi veľké, inokedy vzhľadom na úroveň ponúkaných služieb zanedbateľné.
Môže sa tiež zdať, že výmena batérie je banálna záležitosť. Bežné rozobratie zariadenia a nahradenie starej batérie novou. Hotovo. Pri súčasnej komplikovanej konštrukcii smartfónov to tak vôbec nemusí byť. Akýkoľvek neodborný zásah do smartfónu môže mať vážne následky, o ktorých ani nemusíte tušiť.
Ako zistíte, či vlastne potrebujete batériu vymeniť?
Všetko začína ešte skôr ako vám v servise rozoberú smartfón. Ako vlastne viete, že potrebujete batériu meniť? Sledujete si počet nabíjacích cyklov s údajom o životnosti od výrobcu? Alebo sa vám to iba v poslednej dobe „zdá“ a usudzujete, že po roku aktívneho používania musí byť batéria opotrebená. Nebude to náhodou iba nejaká zle optimalizovaná aplikácia, ktorú ste si nedávno nainštalovali a ktorá potajomky vycuciava energiu z vašej batérie, aj keď s aplikáciou aktívne nepracujete?
V prípade väčšiny neautorizovaných servisov si na tieto otázky musíte odpovedať sami. V autorizovanom servise však majú pracovníci k dispozícii diagnostické prístroje, ktoré zodpovedia všetky tieto otázky. My sme si to vyskúšali v centre SWISS service, kde sme mohli sledovať diagnostiku iPhone 6s s naozaj používanou batériou.
Na prvom screenshote vidíte výsledok diagnostiky po tom, čo bolo zariadenie odovzdané do servisu. Diagnostika jasne dokumentuje, že batéria je spotrebovaná a potrebuje výmenu. Takúto diagnostiku však dokáže spraviť iba autorizovaný servis. Na druhom screenshote potom vidíte rozdiel po výmene batérie a pozitívny výsledok diagnostiky.
Čo sa s vaším smartfónom v servise deje?
Možno si poviete, že to vás ani nemusí zaujímať. Opak je však pravdou. Hoci výmena batérie znie ako banálna záležitosť, v súčasnosti si vyžaduje veľmi precízny postup. Aby sa totiž pracovník v servise mohol dostať k batérii potrebuje rozobrať celé zariadenie a dať ho do pôvodného stavu vyžaduje odborné príslušenstvo, ktoré v neautorizovanom servise nenájdete.
V prípade nových iPhonov je rozdiel v oprave v autorizovanom servisnom centre a bežnom servise obrovský. Autorizovaný servis vám totiž zaručuje, že vaše zariadenie bude po oprave plne funkčné. To znamená, že bude správne nanesené adhezívum po okrajoch konštrukcie, ktorá zabezpečuje odolnosť voči vode. Keďže nad týmto procesom nemáte dohľad, nemôžete vedieť, ako sa to v neautorizovanom servise podarilo a či je vaše zariadenie tak odolné, ako keď ste si ho kúpili.
V tomto konkrétnom prípade nových iPhonov je podobný krok aplikovaný aj na samotnú batériu, ktorá je špeciálnym tesnením prilepená ku konštrukcii zariadenia. Robí sa to ale pomocou nástrojov, ktoré aplikujú výrobcom presne stanovený tlak počas presne stanovenej doby, čím zaistia, že batéria ostane na jednom mieste a nebude sa v zariadení posúvať. Takéto príslušenstvo má k dispozícii znovu iba autorizovaný servis.
Prečo dať prednosť autorizovanému servisu?
Hoci výhody autorizovaného servisu sme si ukázali na prípade iPhonov od Apple, podobné praktiky platia aj pri zariadeniach iných výrobcov. Certifikovaný servis bude mať vždy veľkú výhodu v tom, že má pokyny priamo od výrobcu a aj originálne diely spolu s nástrojmi na diagnostiku, vďaka ktorým je možné zariadenie vrátiť do stavu, v akom ste si ho kúpili.
V inom servise možno viete ušetriť, no treba si položiť otázku, či to stojí za to. Okrem spomínaného narušenia odolnosti voči vode môže vzniknúť celý rad problémov, ktoré odhalí iba profesionálna diagnostika. Okrem toho, v tomto konkrétnom prípade opravy iPhone od Apple zohráva úlohu aj aktuálna globálna akcia na výmenu batérie, vďaka ktorej môžete v autorizovanom servisnom centre vymeniť batériu v iPhone za 30 EUR, pričom v neautorizovaných servisoch môžete za tú istú opravu zaplatiť aj niekoľkonásobne viac. Podobná situácia môže nastať aj pri väčších opravách, akými je napríklad výmena displeja, čomu sa ale budeme venovať v samostatnom článku.